Bert Rouwenhorst, initiatiefnemer van het CDA-meldpunt.

CDA-meldpunt voor huurders levert 132 reacties op

Amstelveen – Het dit jaar ingestelde meldpunt van CDA Amstelveen voor klachten van huurders heeft veel respons opgeleverd. De fractie ontving maar liefst 132 meldingen In de meeste gevallen betrof het klachten over achterstallig onderhoud en de communicatie met Eigen Haard.

De woningcorporatie heeft bijna alle meldingen kunnen oplossen. Het CDA is voorzichtig positief over het resultaat, maar blijft waakzaam.

Overweldigend
Na de opening van het meldpunt werd Bert Rouwenhorst, burgerraadslid voor het CDA, verrast door het vele aantal reacties.

Het aantal meldingen was overweldigend/ Zekwamen niet alleen uit Amstelveen, maar ook uit de omringende gemeentes zoals Aalsmeer, Amsterdam, Ouder-Amstel en Uithoorn. In totaal hebben wij 132 meldingen ontvangen, betreffende ruim 300 woningen. Wat we soms aantroffen in foto’s en beschrijvingen was heel erg.”

Eigen Haard
Eigen Haard is de grootste verhuurder in Amstelveen. Sinds jaren leeft er veel onvrede over het onderhoud van de woningen, de energie labels en de communicatie met de huurders. Na het ontvangen van de meldingen heeft het CDA dan ook eerst contact opgenomen met Eigen Haard, de gemeente Amstelveen, de Bewonersraad en het CDA.

Verbetertraject
Tijdens dit gesprek zijn de klachten over Eigen Haard uitvoerig besproken en heeft Eigen Haard aangegeven dat zij inmiddels een verbetertraject had ingezet op het gebied van onderhoud, maar ook zeker qua communicatie met de huurder.

Voorzichtig positief
Rouwenhorst is voorzichtig positief. Vanaf dat moment zijn er nog vele klachten binnengekomen en is er ook goed overleg geweest met Eigen Haard over de diverse klachten. Veel zaken zijn opgelost. Dit overleg was op basis van wederzijds vertrouwen. Zo hebben we samen veel zaken voor de huurders kunnen oplossen. Natuurlijk zijn nog niet alle zaken opgelost. Bijvoorbeeld dezemeer tijd vergen, maar ook omdat sommige zaken in groter verband opgelost moeten worden.”

Privacy
Er lopen volgens het CDA nog enkele zaken waar men geen mededeling over kan doen in verband met de privacy. “In nieuwe gevallen houden we de vinger aan de pols”, zegt Rouwenhorst Het officiële meldpunt is gesloten, maar inwoners wordt aangemoedigd om hun zorgen kenbaar te maken via de website van het Amstelveense CDA> Naast huuraangelegenheden mogen ook andere zaken worden gemeld.

Het website-adres is https://www.cda-amstelveen.nl