CDA wil rem op groei van stad Amstelveen

Het CDA wil een rem op de groei van de stad. In plaats van hoogbouw moeten er eengezinswoningen komen, ook al levert dat minder woningen op. Dat blijkt uit het partijprogramma voor de raadsverkiezingen in maart.

Het CDA gaat de verkiezingen in met een nieuwe lijsttrekker, Arjen Siegmann, die al eerder CDA-raadslid was en nu het stokje overneemt van Pier Rienks, die niet opnieuw beschikbaar is. Op de tweede plek staat Sandra van Engelen, die momenteel raadslid is. Het CDA viel de afgelopen vier jaar op door het knagen aan enkele Amstelveense dogma’s: de onroerende zaak belasting (OZB) zou best wel wat omhoog mogen en een deel van Bovenkerkerpolder zou bebouwd moeten worden met vooral eengezinswoningen. In het nieuwe programma krabbelt het CDA op deze punten terug: verhoging van de OZB moet beperkt blijven tot ten hoogste de inflatie en van woningbouw in de polder kan geen sprake meer zijn.

REM Het CDA is kritisch over de woontorens die op steeds meer plekken in Amstelveen verrijzen. “Met het project Groen van Prinstererlaan zijn we nog schoorvoetend akkoord gegaan,” zegt Van Engelen. “Maar we zijn tegen een woontoren aan de Ouderkerkerlaan.” Siegmann vult aan: “We willen een rem op hoogbouw. We hebben liever meer eengezinswoningen. Dat zijn de huizen waar gezinnen behoefte aan hebben. Als die er niet genoeg zijn, dan komen er minder kinderen en wordt het moeilijker de stad leefbaar te houden omdat voorzieningen als scholen dan in de knel komen.”

Wat het CDA betreft hoeft Amstelveen niet zo hard meer te groeien. Projecten die nu op stapel staan, zoals Legmeer en De Scheg, mogen doorgaan, maar verder groeien is niet nodig. “Er zijn tal van gemeenten in Noord-Holland die dolgraag willen bouwen maar die daarbij door de provincie worden tegengewerkt, zoals Schagen,” zegt Siegmann. “Wij menen dat je beter daar kunt bouwen dan in Amstelveen.”

VIERDE SCHOOL Waar het CDA ook afwijkt van het huidige beleid, is de wens voor een vierde school voor middelbaar onderwijs. “Naar welke school je wilt, is momenteel al één ding, maar daarna is er nog het loten. Vreselijk,” aldus Siegmann. “Dat geeft zoveel gedoe en teleurstelling dat we ons afvragen: waarom niet een nieuwe school erbij? Dat houdt bovendien de bestaande scholen scherp om op hun kwaliteit te letten.” Van Engelen vult aan: “Leerlingen staan mede door hun ouders onder een enorme prestatiedruk. Het komt zelfs al voor dat kinderen op de basisschool een burn-out hebben. Zulke zaken moeten echt aandacht krijgen.”

Een ander belangrijk punt voor het CDA is het klimaat. De partij gelooft niet erg in nul uitstoot in Amstelveen door bijvoorbeeld woningen van het gas af te halen. “Het gaat niet alleen om minder uitstoot, maar vooral om het ontwikkelen van schone energiebronnen,” zegt Siegmann. “We zouden innovatieve bedrijven die actief zijn op dit gebied moeten verwelkomen. Daarvoor zou Amstelveen een proeftuin moeten zijn. In plaats van gasbuizen weg te halen, zou je kunnen experimenteren met waterstof en andere zaken waar heel Nederland, ja zelfs de hele wereld wat aan heeft.”