CDA-initiatief Lief en Leedstraat groot succes

Amstelveen telt inmiddels circa honderd Lief en Leedstraten. ‘Een geweldig succes’, zegt Sandra van Engelen. Zij was degene die het initiatief in 2019 onder de aandacht bracht. Via een motie kwam het project ook in onze gemeente van de grond.

In een Lief en Leedstraat dragen buren bij aan het bestrijden van eenzaamheid en houden ze een oogje in het zeil op elkaar. Het idee is simpel: wie zich in Amstelveen bij Participe als straat aanmeldt krijgt een jaarlijkse bijdrage van 150 euro om daarmee de onderlinge band tussen de bewoners in de straat of de flat te bevorderen. Van Engelen: “Betrokkenheid tussen buren is belangrijk en dat geldt voor iedereen die daar woont: jong, oud, gezin, alleenstaand. Het maakt niet uit.’

Het gaat om kleinschalige buurtinitiatieven, zoals de organisatie van een zomerse thee, een pyjamaparty voor de kinderen in de straat, een bloemetje voor een zieke of een straatparkje maken. ‘Het belangrijkste is dat dit de verbinding in de straat of de flat wordt vergroot.’
Het oorspronkelijke idee van de Lief en Leedstraten is ooit bedacht door Hugo de Jonge, toen hij nog wethouder was in Rotterdam. Vier jaar geleden bracht de CDA-fractie een bezoek aan Rotterdam. Tijdens dat bezoek raakte ook wethouder Marijn van Ballegooijen enthousiast over het initiatief.

Nederland telt inmiddels 25 kleine, middelgrote en grote gemeente met Lief en Leedstraten. Het aantal straten dat meedoet is inmiddels gegroeid tot 2140.