Arjan Siegmann na het uitspreken van zijn oratie.

Prof dr Arjen Siegmann houdt oratie over christelijk-sociaal denken

Amsterdam – Kun je nog wel economische politiek maken na de mislukkingen van de afgelopen jaren? Die vraag stond donderdag 30 maart 2023 centraal in de oratie van Arjen Siegmann, bijzonder hoogleraar op de leerstoel ‘Waardenvol Werk en Christelijk Sociaal-Denken’. Siegmann is ook fractievoorzitter in de gemeenteraad Amstelveen voor het CDA.

Economische plannen, onderbouwd met jaren van onderzoek, lijken steeds vaker te sneuvelen in de praktijk van de samenleving. Het leenstelsel wordt afgeschaft. De toeslagen hebben van 50.000 mensen ‘criminelen’ gemaakt. En het nieuwe pensioencontract dreigt onbegrijpelijk te worden, risicovol en duur.

Het probleem is niet een gebrek aan goede wil, maar een gebrek aan dieper nadenken. Daarom de leerstoel Christelijk Sociaal-Denken. Het ziet mensen niet als een enkel zwart-wit poppetje, maar als meerdimensionale, sociale wezens. Het maakt economen minder wereldvreemd en niet-economen minder wantrouwig.

Met de juiste bril op zie je dat studeren meer is dan een financiële keuze. Dat huishouden meer is dan boekhouden. En dat pensioen veel meer is dan een individueel financieel contract. En dat klimaatbeleid pas vleugels krijgt als het is geworteld in een consistente morele keuze.

De volledige tekst van de oratie is beschikbaar hier: https://research.vu.nl/en/publications/richting-in-de-economie

30 maart 2023